Bonaire, återbesöket 8
Europa

Bonaire, återbesöket

Att flyga till Bonaire tar cirka 15 timmar. Vi gjorde en kryssning istället, med start från Fort Luderdale och nio nätter ombord Celebrity Edge.

Vi flög in på Miami och därifrån tog vi en Uber till fort Lauderdale, inkvarterades på hotell i två nätter innan vi startade vår premiärkryssning med det nya skeppet Celebrity Edge.

Jag kommer blogga mer om Celebrity Edge lite längre fram, samt att jag håller på att klippa ihop en video som läggs ut på vår Youtubekanal vid ett senare tillfälle.  Edge är det senaste tillskottet hos Celebrity Cruises och har varit i trafik i cirka ett års tid nu.

På denna kryssning så var det en hel del dagar till havs men vi skulle även besöka Caymanöarna, Aruba, Curacao och Boanire. Efter en dag till havs så skulle vi ankra Caymanöarna men på grund av kraftiga vindar kunde vi inte komma i land, skeppet skulle ankras ut till havs för att sedan transportera oss med småbåtar till hamnen.

Så det blev ytterligare ett par dagar att gotta sig på skeppet innan vi nådde fram till Bonaire. Jag har sett fram emot detta stopp, mest för att få komma tillbaka till den fina lagunen och stranden vid Sorobon Beach.

Bonaire

Vi har nämnt i tidigare blogginlägg att Bonaire är som en enda stor nationalpark, det förstår man när man kommer hit. Det platta landskapet är rätt häftigt. Både kargt och ödsligt samtidigt som det  är så annorlunda i sig. Vi tog en taxi till Sorobon, det tar cirka 20 minuter att komma dit, på små, smala och bitvis krogia vägar. I fjärran ser man skymten av saltbergen, de tornar upp sig som salttoppar, helt vita och skimrande i solen.

Har man tur ser man även flamingos när man reser ut till stranden.

Fiskar och vattenliv

Vid Sorobon så finns en liten restaurang och intill denna finns möjligheten att hyra kajaker. På andra sidan om restaurangen kan man få massage. Lockar mig mycket men jag hoppar det denna gången. Vi tar solstolar som ligger precis nedanför restaurangen och har utsikt över lagunen. Man kan även ligga på solstolar som är direkt på stranden, med parasoll, om man så önskar. Jag tror vi betalade $5 per stol.

En hink med kall öl, Carib, kom in och solkrämen åkte på. Det märks att man är långt borta, solen är stark och gassar på rejält.

Bonaire, återbesöket 9

Just denna dag var det faktiskt rätt mycket folk här, förra gången var vi rätt så ensamma. Det finns ett hotell här i närheten med, men det som hände idag var att vi fick besök av grupper som gjorde en ötur eller liknande. De kom in på stranden, tog en massa foton, drack något kallt och åkte iväg efter en 20-30 minuter. Så pågick det hela dagen.

Uppe med tuppen

Vi  var inte så värst tidigt på stranden, vi kom dit efter 10:30  och det var redan rätt mycket folk där, vi hade tur som fick våra favvosolstolar nära lagunen. När man skall hoppa i vattnet kan det vara bra att känna till att de första 10-15 metrarna ut är sanden vass och hård. Koraller och snäckor ligger på botten här, kommer antagligen från de små växtområdena, där fiskarna ynglar av sig, som är avspärrade för gäster att gå igenom.

Men när man kommer förbi dem så blir sanden helt mjuk och len igen. Temperaturen i vattnet ligger på 27-28 grader och molnen hänger tunga runt omkring. Det är en mäktig känsla att ligga där och skvalpa. Långt i fjärran kan man med se hur vågorna bryter in mot lagunens yttersta områden.

Bonaire, återbesöket 10

Bonaire, återbesöket 11

Det är långgrunt, som djupast går vattnet till magen på mig. Orkar man kan man simma ut till en liten flotte, men de flesta väljer att vara i det ljumma vatten som lagunen har, nära stranden. Bli inte förvånad om du helt plötsligt har ett stim med stora fiskar runt dig, man ser dem inte först, nästan genomskinliga, silvervita till färgen, men så plötsligt ser man dem där, 50 cm långa, simma mellan benen…

Fotografera i mängder på Bonaire

Det är otroligt vacker här, just kontrasten med hav, himmel, moln och sand. Det finns även gott om sjöfåglar, som gärna är med på bilderna. När man går förbi massagestället så kommer en liten strandremsa man kan promenera längs. Här kan man ta otroligt fina bilder och vattnet är helt stilla och krisallklart.

Bonaire, återbesöket 12

Alla jagar den perfekta semesterbilden, eller för Instagram och Youtube, det är kul att se hur man beter sig för att verkligen hitta just den där perfekta bilden. Ibland är det rätt bra att ha den där selfiepinnen med sig.

Bonaire, återbesöket 13

Vi solar och badar och hinner med både lunch och en omgång hink med öl till. Det blir passligt med fyra timmar här, det finns ju faktiskt inte så mycket mer att göra än att hänga och dänga vid solstolen.

Vi tog en taxi från hamnen ut, det kostade $5 per skalle och således samma pris tillbaka. Det finns taxi som väntar här hela tiden, man kan även bestämma en tid med den chaufför som körde ut, om man så vill. På vägen hem åkte vi med en minibuss där andra gäster från skeppet var med. Vägen var lika slingrig tillbaka men vi hade turen att se massor av flamingos. Ett lätt skimmer av rosa dyker först upp innan man tydligt ser fåglarna.

På Bonaire finns även ett rehabiliteringscenter för åsnor och även dessa ljur mötte vi längs med vägen, ätandes på torra buskar.

Jag är övertygad om att jag kommer tillbaka snart till Bonaire, men den gången blir det nog något annat att upptäcka än den vackra lagunen. Har ni aldrig varit där innan tycker jag nog att det kan vara ett måste att komma dit.