Följ med till Edinburgh 3
Europa,  Restips,  Städer,  Weekendresor

Följ med till Edinburgh

Följ med till Edinburgh. Gösta och Ingrid som tidigare skrivit åt oss på Resesidan.se skriver här om sin weekend i Skottland.

En dag i maj så styrde vi kosan mot Skottland och Edinburgh. Resan gick från Göteborg via Köpenhamn och sedan till Edinburgh. Efter ett par timmar på resande fot så var vi äntligen på plats. Vi tog taxi till hotellet och färden dit tog cirka 30 minuter. Incheckade och klara så var det lunchdags så vi vandrade in mot centrum. Hotellet låg cirka 15 minuter från själva centrum. Så välkomna! Följ med till Edingburgh.

edingburVy över Gamla stan

Så hittade vi en livlig pub som hade lunchmat och det blev en typisk skotsk rätt, pepprig korv med sky och potatismos och till detta slank det ner en eller två pints med öl. Edinburgh är en livlig stad och det kryllar med lokalbussar över allt. Jag tror nog inte vi har varit någonstans där vi sett så många bussar på en och samma gång. Vi valde dock att fortsätta till fots och vi bestämde oss för att gå mot Gamla stan och kika hur det såg ut där.

edingburg_007Gata upp i Gamla stan

Vi tog inga risker denna dagen utan vandrade längs med de stora gatorna. Det är en vacker stad trots att alla husen ser lika ut, både till färg och utseende. I Gamla stan finns många små butiker, kaféer, restauranger, pubar och whiskeybutiker. Utsikten från toppen av kullen över stan är magnifik och man ser kontrasterna mellan gamla och nya delen och även hur staden breder ut sig mot havet.   Trötta efter en tidig morgon och resdag fick detta räcka för oss, vi tog en lättare middag på vägen hemåt och somnade ganska så tidigt denna första kväll.

Följ med till Edinburgh och upplev Skottland

Dag 2 så valde vi att se lite mer av staden och hoppade på en Hop-on Hop-off buss som utgick från centrum. Bland annat fick vi lära oss att Sean Connery kommer härifrån och att slottet på toppen av gamla stan var högsäte för släkten Stuart, som Drottning Elisabeth’s familj kommer ifrån. Man kan kliva av när man vill på dessa turer, men eftersom resan bara tog lite över en timme satt vi kvar. När vi kom tillbaka till gamla stan så gick vi in för att prova whiskey.

edingburg_017 edingburg_016Rökig whisky i glasen, ger ansträngda ansikten

Vi tog tre sorter, en mild, en rökig och en jätterökig. Mest för att få känna skillnaden på skotsk whisky. Vi fortsatte upp till Maria Stuarts slott och påläggen in dit möttes vi av ett klassiskt skotskt brudpar, hon i vit klänning och han i kilt. Säckpipor spelade högt och de höll vigsel här uppe på toppen av staden.

edingburg_009 edingburg_010Vakt och vy från Stuart’s slott

Många besökare var det här uppe och utsikten är fantastisk och det lilla slottet, eller fästningen består av många olika byggnader och en mur runt. Vi strosade vidare och åt en klassisk fish and chips på en restaurang och sedan lite shopping. Bland annat var vi tvungna att kika in i en butik där de sålde kiltar, svärd och andra tillbehör.

edingburg_019Kilt eller svärd?

Vi tog en avstickare till hotellet och vilade oss lite granna innan vi återvände upp till Gamla stan och hittade en liten restaurang där vi hade turen att få plats. Det var ett folkliv utan dess like, fullt överallt, varenda restaurang eller pub var fullbokade och även thai och kinakrogarna hade väntelista. Vi åt gott och drack vin till maten och flanerade ut på gatorna igen, sakta nedåt tillbaka mot nya delen av stan.

edingburg_023På denna sidan hittade vi allt från butiker till fotbollsaffärer och en hel del barer och restauranger och överallt kryllade det av människor. VI hittade en liten bar med uteservering och satte oss där ett tag och njöt lite kall dricka och såg på alla som passerade förbi.

edingburg_020Lite shopping hanns med innan vi bestämde oss för att ta kväll och gick tillbaka till vårt hotell. Dagen efter hade vi inte så mycket tid på oss, planet gick mitt på dagen så det var utcheck och resa till flygplatsen som gällde.

Edinburgh var en trevlig stad där det hela tiden är något på gång och vi kan mycket väl tänka oss att återvända hit och då kanske se lite mer av landskapet