Mauritius, Restips
Afrika,  Hotell,  Inspiration,  Kultur och Historia,  Sol & Bad

Mauritius

Mauritius är ett drömresemål för många, inte minst för nygifta. Få platser har sådant fint vatten och kritvita stränder som Mauritius har.

MauritiusMauritius, dröm eller verklighet?

Tolv timmars flygresa från Sverige och man är i paradiset! I alla fall om vi får bestämma. Mauritius är en dröm, ön har allt som vi söker på en drömresa; underbart väder, skön temperatur, frodig natur, välsmakande mat och ett stort kulturarv.

På hotellet när vi checkar in får vi kylda handdukar att tvätta oss med och en svalkande dryck med smak av tropiska frukter och te. Incheckningen går smidigt och medans vi skriver under har våra väskor transporterats till vårt rum. Receptionspersonalen följer med oss till vårt rum och vi skjutsas med en golfbil. Det är varmt, väldigt varmt och vindarna är heta. “Akta er för solen” säger receptionisten, “den är förrädisk och skulle ni bränna er så säljer vi brännskadekräm i vår butik.” Rummet är svalt med tyst AC och har en stor terrass mot vattnet. Vitkalkade väggar, röda färsgskalor och en mycket stor och bred dubbelsäng. Här kommer vi att trivas.

Strand, MauritiusVita stränder och skön skugga i den  heta solen

Mauritius överraskar

Sanden är inte så fasligt varm, upplandad med koraller som under tusentals år krossats till pulver, men bitvis vass av snäckskal. Kritvit och riktigt bländande. Vattnet är så varmt att det nästan inte svalkar, i alla fall inte i det först doppet. Allt är lugnt och fridfullt, det är inte många på stranden, inga som utför vattensporter eller jetski som väsnas. En liten båt med glasbotten åker förbi oss och i där sitter fyra turister på väg mot ett rev.

Solen är verkligen het och vi smörjer oss hela tiden för att inte bränna oss. Lunch intas vid poolen och idag blir det fisk med kryddigt ris och en stor flaska vatten till. Allt är färskt, nylagat, kryddigt och gott. Men smakar det så kostar det. 200 kr för den lunchen, per person! Mauritius är inte billigt att vara på, om man är på hotellområdena, men väl utanför sjunker priserna med flera hundra procent.

Ilse axc CerfsLagunen på Mauritius

Efter några dagars njutning av att bara vara på plats och slappna av så bestämmer vi oss för att besöka en av öns många sevärdheter, Isle aux Cerfs, lagunen på den norra sidan. En taxi kom och hämtade oss vid niotiden på morgonen och resan för vår del tog ca 40 minuter. Framme på norra sidan av ön väntade en båt på oss och tillsammans med tio andra turister åkte vi en båtresa på ca 30 minuter innan vi kom fram till lagunen. Vid ankomst var det lågvatten och havet var otroligt hett och fantastiskt klart.

Detta är verkligen unikt och en annorlunda upplevelse, även om det är många som besöker platsen känns det inte trångt. Man är här bara några timmar, men man hinner gå runt den lilla ön, äta mycket god lunch i den annorlunda restaurangen som är som små hyddor i träden, bada i lagunens varma vatten och sola. Lagom till högvattnet kommer åker man hemåt igen.

Vi valde att stanna vid en av de många Ralph Lauren Out Lets som fanns när vi var där, vi vet ännu inte i fall dessa finns kvar på ön, men gör dem det är det absolut värt ett besök. Tillbaka till hotellet tog vi en kvällssiesta innan det var dags för middag. Restaurangen på hotellet hade denna kvällen ett tema: Asien. En härlig buffé var uppdukad med mat från hela asien, indien och afrika. En station var wok där man kunde få till det som man önskade, även styrkan på kryddan. Vi måste säga att maten var otroligt god, vad vi än åt och när. Alla goda smaker som blandas, chili, lime, ingefära, curry med mera med mera.

Coloured EarthDen färgade jorden

Vi tog även en tur för att se lite mer av ön, än bara stranden. Ön bjuder på många överraskningar! Sockerrörsfälten kantar för det mesta vägarna men då och då dyker små samhällen upp.  En del hus är vackra trähus, vitmålade med fina snickerier. Några av de gamla husen kan man idag besöka och få ta del om livet på ön vid 1800-talet. Resan gick via en stor insjö där de troende hinduerna har sitt religiösa centrum. De säger att sötvattensjön står i förbindelse med Ganges i Indien.

En av de mer märkliga platserna på Mauritius är Chamarel och Coloured Earth. Området är tropiskt vackert med sin fantastiska grönska och vattenfall, storslagen natur och mitt i detta dyker ett kalt sandområde upp där regnbågens alla färger speglas i sanden. Olika minealer i marken ger det dess färger. Tar man upp en näve sand så ser man även där att färgerna finns.

Resan gick vidare i det vackra landskapet och vi for bland annat genom svart ebenholtsskog, som idag är fridlyst på ön, och nya vattenfall. Fyllda med intryck kom vi tillbaka lagom till solnedgången och vi tog ett glas vitt vin på terrassen och njöt av kvällssolen. Nere på stranden hade de dukat upp ett bord med två stolar, senare på kvällen satt ett par på bröllopsresa där och åt sin middag.

Hotell på MauritiusHavsutsikt från restaurangen

Hotellen är härliga på ön och det finns många fantastiska anläggningar och resorts att välja bland. Det är dyrt! Men det finns även billigare alternativ att välja på men då får man räkna med att vara på en strand med fler gäster eller kanske inte ha en egen strand utanför sitt rum. I Grand Bay, på norra sidan, finns många mindre och billigare hotell. Här kan man även strosa runt kvällstid och besöka barer och restauranger. Resorten på Mauritius annars, behåller sina gäster kvar, även kvällstid. De flesta har ett par olika restauranger att välja på.

Färska skaldjurOtroligt god mat

Vi skulle kunna skriva ett eget inlägg om bara maten. Underbar! Precis allt som vi gillar. Inte för stark men smakrik och vill man verkligen äta het mat så finns den möjligheten med. Köket är kreolskt och här blandas många kryddor med varandra, många för oss okända men ger en fantastisk smakupplevelse. Det roliga är att man kan få precis vad man vill eftersom det afrikanska, franska och indiska köket blandas med varandra. I alla fall vi längtade tills det var dags att äta för att få prova något nytt och gott.

Mauritius är värt den långa resan, jag tror inte någon blir besviken. Vi längtar tillbaka!