Yasuragi miljömärker sina kroppsvårdsprodukter

Det japanska spa- och konferenshotellet Yasuragi har miljöcertifierat sina kroppsvårdsprodukter med den nordiska miljömärkningen Svanen.

Yasuragi producerar sin egen kroppsvårdsserie med tvål, schampo, balsam och kroppslotion. Serien har en unik doft som många förknippar med sitt besök på Yasuragi. Som ett led i sitt gedigna hållbarhetsarbete har Yasuragi nu även tagit steget att miljömärka sina storsäljande kroppsvårdsprodukter. Produkterna finns att tillgå för alla som besöker det japanska badet eller bor på hotellet. De går även att köpa på plats i butiken på Yasuragi eller via www.yasuragishop.se.

Svanenmärkning innebär att produktens råvaror bedömds i förhållande till miljön av en oberoende instans. De nya kroppsvårdsprodukterna på Yasuragi har bedömts utifrån innehåll, doft, förpackning, pump, transportförpackning och etikett, d v s allt som rör produkten.

Svanens experter tittar noga på hur ingredienserna påverkar miljön. De ser även över nedbrytbarhet samt produkternas eventuella verkan på marina – och närmiljöer. I tillägg till det accepterar man inte innehåll eller komponenter samt ämnen som har misstanke eller kännedom om att vara hormonstörande.

-Det är oerhört glädjande att vi äntligen är i mål med processen att miljömärka dessa kroppsvårdsprodukter. Det är inte många produkter som klarar Svanens hårda krav och därför är vi extra stolta att vi som en relativt liten aktör på marknaden med vår egen produkt har klarat detta. För oss är det viktigt att vara så hållbara vi kan i alla led och vi arbetar oss systematiskt fram för att hela tiden minska vår påverkan på miljö och människa, säger Caroline Strindmar, Hållbarhetsansvarig, Yasuragi.

I samband med miljömärkningen har produkterna även fått ett nytt utseende. Produkterna säljs i storlekarna 245 ml, 500 ml och 1000 ml. Flaskorna är nu klassiskt bruna med svart pump och etiketterna är designade enligt den nya grafiska profilen med traditionella japanska mönster.

– Många gäster gör ett besök i butiken och köper med sig en produkt hem för att minnas sitt besök. Jag tror att det nya utseendet kommer att tilltala våra gäster. Vi vet att många av våra gäster gör medvetna val ur miljö- och hälsosynpunkt, därför känns det nu riktigt bra att nu kunna erbjuda Svanenmärkta produkter säger Florence Cardell Marknads- och försäljningschef, Yasuragi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

×

Vi har ett jättesött nyhetsbrev som vi gärna vill att du får till din brevlåda

Eftersom det är så bekvämt att få det så rekommenderar vi att du fyller i din bästa e-postadress med en gång!