Likheter mellan rese- och casinobranschen 3
Inspiration

Likheter mellan rese- och casinobranschen

Likheter mellan rese- och casinobranschen 4

Resesajten Booking.com har utfört sin hittills mest omfattande undersökning för att ta reda på framtiden för resor och resetrenderna för 2024. Mer än 27 000 resenärer från 33 olika länder och territorier har besvarat enkäten och resultatet är spännande för att få ett hum om hur resebranschen förväntas utveckla sig framöver. En trend är att resenärer efterfrågar mer svala semesterresmål och vill fly från värmen. Tre fjärdedelar vill också gärna befinna sig i närheten av vatten och kanske till och med utöva vattensporter som paddelsurfing eller vindsurfing.

En annan trend man noterat är intresset för att smälta samman resandet med gastronomiska upplevelser i form av en kulinarisk upptäcktsresa. Nästan två tredjedelar av de som besvarat Bookings enkät vill veta mer om ett resmåls bästa maträtter och dess lokala gastronomi. Avslutningsvis lockar upplevelser som är inriktade på självförbättring och återhämtning. En ny trend är till exempel sömnturism för att uppfylla kraven hos 58 % av resenärerna som efterfrågar oavbruten sömn under det nya året. I det här inlägget kikar vi på likheterna mellan rese- och casinobranschen (ytterligare en trendkänslig bransch där det går undan med nya innovationer). 

Framväxten av digitala plattformar

Det finns många beröringspunkter mellan resebranschen och casinoindustrin, inte minst mot bakgrund av att viktig teknisk utveckling ägt rum inom båda områden under de senaste 20 åren som förändrat respektive bransch i grunden. Det var inte så länge sedan man var tvungen att bege sig till en resebyrå för att planera och köpa sin nästa resa, eller till ett landbaserat casino för att delta i kort- och bordsspel, och spel som roulette eller blackjack. Tack vare framväxten av internet och uppkomsten av resesajter för flyg och hotell, samt digitala plattformar online för casino har dagens kunder – resenärer och spelare – tillgång till ett betydligt större utbud av spel och resor än någonsin innan. Genom att lägga ansvaret för sökning och bokning på resenärerna själva har resebranschen kunnat pressa sina priser vilket gjort resande billigare än vad det varit historiskt. På samma vis finns idag en uppsjö av casinoplattformar online som med välkomstbonusar, specialerbjudanden och fria spins har gjort det mer tillgängligt för spelare att ägna sig åt casino.

Krav på interaktiva upplevelser

Likheter mellan rese- och casinobranschen 5

Resebranschen är i likhet med casinobranschen inriktad på att erbjuda sina kunder nöje och underhållning. Allteftersom marknaden ändras förändras emellertid även resenärernas och spelarnas preferenser. Allt större krav ställs numera på aktörer inom casino- och resesegmentet att erbjuda uppslukande, interaktiva upplevelser som överträffar kundernas förväntningar. Det räcker inte längre att erbjuda kunder enbart sol och bad när de kanske vill uppfinna sig själva på nytt på resan eller bli överraskade i form av spontanitet och äventyr.

Här gäller det för resebolagen att vara innovativa och hålla jämna steg med samtiden. Den moderna människan är ofta överstimulerad och stressad och det krävs något alldeles särskilt för att imponera på honom och henne. Även i casinobranschen har man, framförallt online, uppmärksammat behovet av att erbjuda sina spelare interaktiva, uppslukande upplevelser som liknar den upplevelse man får i ett landbaserat casino. Spelplattformar använder sig alltmer av verktyg som AI och VR-teknik för att kombinera flexibiliteten man får av att spela hemifrån men med den dynamiska upplevelsen spelaren får på ett casino i Las Vegas eller Monte Carlo. 

Konjunkturkänsliga branscher

En annan faktor som förenar casino- och resebranschen är att bägge är konjunkturkänsliga och mer sårbara inför den globala ekonomins svängningar. Detta eftersom varor och tjänster inom ramen för resor och casino sällan är oumbärliga och absolut nödvändiga. Till skillnad från exempelvis dagligvaruhandeln innebär det att bägge aktörer måste satsa på effektiv marknadsföring och kundlojalitet- och bevarande genom olika incitament, kampanjer och rabatter. Hotels.com ger exempelvis sina kunder var tionde hotellnatt gratis när man bokar boende genom deras sajt. Större hotellkedjor som Marriott har lojalitetsprogram där man kan få uppgraderingar som stamgäst och inom flygbranschen kan man samla poäng som premiumkund. Inom casinobranschen online använder man ofta bonusar och välkomsterbjudanden som effektiva marknadsföringsknep för att locka nya spelare, och investerar i incitament även för återkommande spelare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.