Madikwe Safari del 1 4
Afrika,  Kultur och Historia,  Natur

Madikwe Safari del 1

Madikwe Safari Game Reserve är en upplevelse för livet. Här kommer man nära de vilda djuren, ibland lite för nära…

Safari MadikweElefant som letar grönt att äta.

Efter nästan ett dygn på resande fot är vi så framme i Sydafrika och Johannesburg. Här väntar en minibuss på att ta oss fyra vidare, ca 4 timmar, mot den nordvästra sidan, mot gränsen till Botswana och Madikwe Safari Lodge där vi ska bo de kommande tre nätterna. Det är i oktober och det börjar bli varmt ute fastän klockan bara är lite efter åtta på morgonen.

Madikwe Safari LodgeMadikwe Safari Lodge

Hotellet består av tre områden, receptionen med några bungalows och två andra områden med hus. Vi bor i ett av Deluxe-rummen i ett område för oss själva. Det är bara fem stycken hus här och vi har egen matsal, lounge och bar. Rummet går i modern men klassisk safariinredning och är rymligt och fint. Det finns både dusch och badkar inomhus och en dusch utomhus. Till varje hus finns även en tillhörande solterrass med en plunge pool, det vill säga en plaskdamm som är liten men djup så man kan svalka sig i hettan.BadatrtiklarDetaljer från badrummet

Alla rum har även kaffekokare, air condition, kassaskåp, minibar, paraplyer, regnrockar, morgonrockar, tofflor…Säng

Sängen och dagens meddelandeRoom with a view

Härlig utsikt från sovrummetVardagsrum

Modernt och klassisktPlunge pool

Poolen att svalka sig iBadrum

BadrummetBadkar

Badkar, bakom spegeln är sovrummetUtomhusdusch

Den fantastiska utomhusduschenHögt i tak

Från badrummet, mot vardagsrum och terrass med den lilla poolen.

Vi som bor i vår del av hotellet äter i vår lilla matsal. Allt är ute i det fria, med tak över, men väggar lyser med sin frånvaro. Det är lite speciellt att sitta där och äta lunch och samtidigt så hör vi hur elefanterna trumpetar bara några få tiotals meter ifrån oss. I det paket vi har köpt så ingår helpension och det vi betalar extra för är det vi dricker. Men även om de har stora påslag på en flaska vin på just detta hotell så kostar det ändå inte mer än cirka 80 kronor. För en flaska.Lounge

Lounge och reception

Till frukost och lunch så får man välja a la carte, frukosten har även en liten buffé om man inte vill invänta en omelett eller något annat från menyn. Luncherna har en a ala carte meny där man med kan välja fritt. Maten är god och vällagad och det finns både klassiska rätter och lokalt att välja på. Middagarna serveras med en fast fyrarättersmeny där val av varmrätt finns. Även här är maten underbart god och välsmakande och man njuter av att sitta i de varma kvällarna och höra alla de underliga ljuden som kommer från bushen, runt knuten på våra hus.Middag

Dukat middagsbord

Hur går det då till på ett sådant här ställe? Vi var alla, utom en, helt nya på safari och visste inte helt vad som skulle vänta oss. Men boendet, det kunde vi inte klaga på på något sätt så förutsättningarna var goda att detta skulle bli en fullpoängare. Vi blev smått förvånade när vi fick reda på att väckning var 05:30 och avresa vid sextiden på morgonen. Frukost skulle serveras först när vi var tillbaka efter morgonturen. Madikwe Safari del 1 5

Madikwe Safari levererar på alla plan

Denna härliga bil mötte oss tidigt nästa morgon tillsammans med vår chaufför som skulle vara med oss på samtliga turer. Dag ett för oss var avresedag för många av de andra som bodde i vårt område och vi fick inte så mycket kontakt med gästerna då. Säkerhetsföreskrifter gicks igenom, alltid sitta ned, inga armar eller ben utanför bilen och inga plötsliga rörelser. Om vi skulle uppleva det för läskigt så var det bara att säga till, så kör vi undan eller iväg.Elefanter

Elefanter som svalkar sig

Bara efter några minuter så ser vi de första av De Fem Stora (Big Five), Elefanten. Det skulle sen visa sig att de finns överallt, vart man än vrider sig så dyker elefanter upp. Vi hade även oturen att en liten flock tagit sig in på hotellområdet, så vi fick inte gå själva på området. Men nära kommer man ändå och det är väldigt intressant att få se dessa bjässar på nära håll. Alla bilar har radiokontakt med varandra och upptäcker man mer skygga djur så meddelas detta via radio och bilarna har möjlighet att köra dit för att se djuren.Alfahane och hona

Vildhundar

Sedan sprakar det till i radion att en flock vildhundar setts och vi gasar på för att komma dit. Några minuter sena var vi för de hade precis jagat och ätit upp sitt byte och nu låg de och flåsade i skuggan av ett träd. Det är ännu tidig morgon och solen är redan het. Alfahanen och honan ligger en liten bit från flocken men släpper aldrig helt blicken från dem. Samma morgon ser vi även zebror och giraffer, antiloper och en liten sköldpadda.

Tillbaka på hotellet väntas en smarrig frukost och efter det blir det en tupplur på terrassen i solen och bara njuta av tillvaron. Lunch intas lite senare än normalt och vi bara slappar och har det bra. Afternoon Tea, för den som vill serveras strax innan vi ger oss iväg på kvällsturen. Man åker tidig morgon och tidig kväll, olika djur syns på olika tider. Nya gäster har kommit och vi hälsar på dessa innan vi åker iväg, och knappt har vi lämnat området innan vi stöter på elefanter, väldigt nära stängslet runt hotellet. Vi tar några foton och åker vidare, då det händer, det som inte får ske. Vi får punktering. Som tur är är vi nära hotellet, men alla måste ut från bilen och vi vet att bara några meter från oss finns elefanterna och vi har även skymtat noshörningar. Man är inte så kaxig när man står där och spanar efter djuren. En halvtimme senare är däcket bytt och vi åker vidare.Lejonhon med ungarLejonhona med ungar

Bara några minuter senare får vi reda på att tre lejonhonor och sex stycken ungar är i närheten och efter många om och men hittar vi rätt. De ligger och flåsar i skuggan av träden, honorna i alla fall, ungarna är det fart på och de leker med varandra och busar. Vi är ca fem meter från dessa vilddjur, i en öppen bil – adrenalinet kokar lite hos oss alla. Det är spännande och otroligt sött att se djuren så här i sin naturliga miljö. Men vi kan inte stanna för länge, det är fler som vill komma in och kika och vi måste åka vidare.GiraffGiraff i solnedgång

Så kör vi förbi ett vattenhål och här har det just nu samlats en hel del giraffer. Dessa söta djur äter bladen från akacian och då skall man veta att träden har ca 5 cm långa sylvassa taggar, men giraffen lyckas ta alla blad ändå. Långa ögonfransar, lång hals och långa ben. Vackra! På ryggen sitter en liten flock med småfåglar som rensar pälsen från ohyra.Sun Downers

Kenneth förbereder Sun Downers, drinkar man tar vid solnedgång, en tradition i Sydafrika

Innan det blir helt mörkt så stannar vi på en liten bergsknalle, inte långt från hotellet och här har vi en fantastiskt utsikt över området och den vackra solnedgången. Chauffören Kenneth plockar fram, dricka och snacks, dukar och bord från bilen och här avslutar vi turen med några kvällsdrinkar, så kallade Sun Downer. En trevlig tradition som man har i hela Sydafrika. Sedan styr vi kosan tillbaka och solen hinner gå ned innan vi kommer fram till hotellet. När vi nästan är hemma så börjar Kenneth köra lite extra långsamt, som om han känner på sig att något inte är helt rätt. Och där, mitt i en kurva bland buskar och snår gömmer sig två stycken noshörningar.P1020021Bjässe med pansarklädsel

Framme på hotellet blir det sedan middag, en härlig sådan och goda drycker till. Det blir en relativt tidig kväll då vi vet att nästa dag är det väckning igen i ottan för att åka iväg på ännu en morgonsafari.

Läs mer om Madikwe i del 2 här på sidan.