Trisara Resort, Phuket
Hotell,  Asien

Trisara, lyxhotell på Phuket

Direktflygning med Finnair från Arlanda till Phuket och sedan hotellets bil som kör direkt till Trisara Resort, Phuket. Smidigt och bekvämt.

Finnair Business Class till Phuket

Jag såg fram emot en härlig långflygning med Finnair Business Class från Arlanda till Phuket. En flygning på cirka 11 timmar. Känslan av att kunna flyga direkt utan en mellanlandning i Bangkok är fantastisk. Ett antal timmar sparas in genom att kunna flyga nonstop.

Finnair flyger dessutom på dagen så man kan njuta av hela resan. Efter välkomstchampagne och sedvanlig säkerhetsgenomgång var det så take off och resan kunde börja. Finnairs kabin är väldigt ljus och fin och stolarna bekväma.

Fördrink med nötter

Innan middagen serveras en cocktail, här en GT tillsammans med lite nötter. Efter det kom middag och sedan fanns det ett antal timmar att bara slappa, se på film, lyssna på musik eller kanske läsa lite granna.

Trisara, lyxhotell på Phuket 3
Trisara, lyxhotell på Phuket 4
Trisara, lyxhotell på Phuket 5
Trisara, lyxhotell på Phuket 6

Trisara, here we come!

När vi landat på flygplatsen i Phuket var det dags att genomgå kontroll av både PCR-test och göra nya test. (vi reste i november 2021). Sedan var regeln att man fick vänta på hotellet tills resultatet kom att det var negativt. Så en form av karantän.

Vi blev hämtade av hotellet, en svart och diskret Volvo XC90 med chaufför. Resan skulle ta cirka 20 minuter till Trisara Resort. Vi hade landat på förmiddagen så de var varmt och skönt och solen strålade ned och vi kunde njuta resan till hotelle.

Trisara, lyxhotell på Phuket 7

Vi kommer så fram till Trisara och blir direkt körda till Villa 24, vårt hem de kommande nätterna. Incheckningen sker så i villan. Där möts vi både av personal från receptionen som sköter själva incheckningen och vi får även hälsa på vår kock samt butler/hushållerska.

Vår villa är 1600 kvm stort (med utomhusarean) och själva huset är på cirka 400 kvm. Till detta är det en terrass på 50 kvm med en stor infinity pool. Här kommer man att trivas! Den villa vi har ligger dessutom högst upp i bergssluttningen, ingen insyn från någon sida och inga grannar i närheten. Perfekta villan för den som vill vara för sig själv.

Villan har två generösa sovrum och man kan bekvämt bo upp till 6-7 personer här. Varje sovrum har privat badrum och toalett och direktutgång till terrassen. Rummen ligger på var sin sida om vardagsrummet.

Mysig middag på Trisara första kvällen

Trisara, lyxhotell på Phuket 8

Efter att både hunnit med att bada, sola och slappa lite, tar vi en dusch för att promenera ned till restaurangen, bar, pool och strand. Om man inte vill gå är det bara att ringa till receptionen så blir man hämtat med en golfbil. Att gå från vår villa tar kanske 7-8 minuter. Det är i alla fall nedför på vägen dit.

Vi går runt och kikar lite granna, här nere finns frukostmatsalen och poolen samt strand. Här ligger även den exklusiva restaurangen Pru, öppet bara fredag-måndag.

Till kvällen så sätter vi oss ned på The Deck och äter en supergod thaimiddag med mycket chilli och hetta. Mätta och trötta blir det en golfbil tillbaka för att sova gott i den enorma dubbelsängen.

Infinity pool, kall öl, färsk frukt och osynlig personal

Trisara, lyxhotell på Phuket 9

“Första” hela dagen bestämmer vi oss för att spendera jut i villan, som det kanske är tänkt. Här ligger vi skönt på solstolarna och bara njuter av den fantastiska utsikten ut över bergen och ned mot havet nedanför. Det är bara skönt att vara på Phuket och ta det lugnt.

Man badar, slappar, solar och bara har det bra helt enkelt. Plötsligt öppnar sig dörren in till villan och ut kommer vår butler med ett fat med uppskuren frukt. Sedan försvinner hon lika diskret igen. Personalen är otroligt vänligt och service minded och när vi inte vet ordet av är det någon som varit ute på terrassen och fixat med handdukar, tänt myggspiraler eller serverat lite snacks. De är väldigt diskreta och osynliga (på ett fint sätt).

Lunchen denna dag blir nere på The Deck, en trevlig promenad genom hotellets fina och välansade trädgårdar gör promenaden kort och fin.

Trisara, lyxhotell på Phuket 10
Trisara, lyxhotell på Phuket 11
Trisara, lyxhotell på Phuket 12

Man kan förstå att vart man än går så är det inte möjligt för andra att kunna se in eller se vad som sker. Allt är diskret och elegant.

En resort inom resorten…för 100 Tkr/natt

Villa Sawan på Trisara Resort, Phuket

Som om inte Trisara skulle vara nog som en 5-stjärnig resort så finns här även en liten egen “resort”. Villa 7 och 8 ligger i en egen del av Trisara med allt man kan tänka sig villa ha från ett 5-stjärnigt hotell. Här kan man bo upp till 25 personer och förutom privat pool och strand finns även en biosalong, frisör, massagesalong och flertalet platser att kunna njuta goda måltider.

Trisara, lyxhotell på Phuket 13

8 sovrum, 3 vardagsrum och gym. Det är bara något man får här på Villa Sawan. Här kan ni se en video som hotellet själva har gjort.

Trisara, lyxhotell på Phuket 14

Villa Sawan var i alla fall otroligt läckert, med kulvertar under mark för att kunna gå mellan de olika husen, om man inte vill gå på utsidan vill säga. Vackra miljöer direkt på stranden. En vecka i november för hela detta kalas skulle kosta cirka 950.000:- Vill man vara här över jul och nyår får man räkna med en bra bit över en miljon.

Det priset kan jämföras med den villan vi hade som då skulle kosta cirka 300.000 kr för en vecka.

Underbar personal och mumsig frukost

Om man vill så får man naturligtvis äta frukost i sin villa. Personalen finns där och dukar fram detta, mot en extra kostnad, men vi gillade promenaden ned till The Deck för att njuta frukosten utomhus och se på havet.

Det finns en liten buffé som man kan hämta bröd, smör och pålägg från. Även lite flingor och frukt och några varma asiatiska rätter. Det finns även en a la cartemeny man kan beställa från.

Servicen är fantastisk, cappucinon är god och varm och maten är perfekt tillagad. En av favoriterna för min del blev deras goda avokadosmörgås.

Trisara, lyxhotell på Phuket 16

Aktiviteter från Trisara

Om man vill så kan man göra en hel del saker när man bor på Trisara. En del av turerna kostar ganska så mycket, andra är väldigt överkomliga i pris. Exempelvis kan man ta en båttur en halvdag och åka till små stränder och bada och snorkla. Det kostar inte alls så mycket pengar. Vill man däremot åka till James Bond Islands så börjar priserna stick iväg. Men det är klart det är en större tur att genomföra med.

Hotellet erbjuder även träning i en mängd olika former, med eller utan instruktör och det finns ett fint spa för massage och behandlingar.

Vi njuter i vår villa

Jag skrev innan att man har en egen kock och butler i varje hus. Vill man äta i villan så tar man bara kontakt med kocken som handlar in råvarorna och sedan tillagar detta på plats. Man kan sedan välja om man vill äta inne i villan eller kanske ute på terrassen.

Vi provade inte detta någon gång under vår vistelse för två tillfällen var vi nere på Banana Beach och då åt vi lunch där och en gång var vi inne i Laguna och åt. Övriga dagar ville vi vara nere på The Deck för att se det fina havet på nära håll.

Trisara, lyxhotell på Phuket 17

En av dagarna var vi även nere vid poolen på hotellet, dels för att komma närmre till havet men även för att få uppleva det mesta av Trisara. Här kan man välja om man vill ha solstolar uppe vid huvudpoolen, bara ett fåtal finns, eller om man vill vara mer nere på stranden.

Trisara, lyxhotell på Phuket 18
Trisara, lyxhotell på Phuket 19

Bokar hotellets bilar

Trisara är ganska så nära det mer turistiska området Laguna. Vi bokade hotellets bilar några kvällar och åkte iväg för att äta middag utanför hotellet. Laguna är en modern uppbyggd plats där det finns gott om lägenheter som ägs av turister.

Här finns även en hel del riktigt bra och moderna krogar. En dag var det kvällsmarknad som vi besökte och efter det tog vi fotmassage innan det blev middag på ett stekhus. Riktigt gott och fint. Tyvärr vi vårt besök var vi nästan ensamma där då det ännu rådde covidrestriktioner.

Bara 10 minuters promenad från hotellet ligger Banana Beach, kom tillbaka senare för att läsa mer om denna lilla strand och kanske en av öns godaste restauranger.

Blir så lyxigt man vill ha det

Vill man en gång i livet få uppleva hur det är att bara vara en gäst, diskret och lyxigt så är Trisara platsen man måste åka till. Här är det lika många barnfamiljer som superstjärnor, nygifta och par som huserar inom villornas områden.

Trisara, lyxhotell på Phuket 20

Här finns alltid något för de flesta, 1 sovrum upp till 8 sovrum. Det som kanske kommer att avgöra ett besök här är kanske plånboken. I september nu har man rea, en vecka för 200.000 kr.