Framtidens flygkabiner? 3
Nyheter

Framtidens flygkabiner?

För flygbolagen är det en ständig jakt på kostnader och att minska bränsleförbrukningen. Detta har naturligtvis sporrat tillverkarna för kabininredning. Är detta framtidens kabiner?

Idag tittar man på många saker. Det skall vara säkra stolar, samtidigt måste de väga mindre, ha bra komfort och kunna maximera ytorna i ett flyg.  Här följer några förslag från kabininredare.

SkyriderFoto: Aviointeriors

Italienska Avioninteriors ser framtiden med en helt ny typ av stol, bygelstolen. Avståndet till framförvarande stol, pitchen, kan dras ned rejält och på så sätt får man plats med flera stolar. Plats för litet handbagage och en krok att hänga jackan på. Aviointeriors tror själva på att detta skulle fungera på flygningar upp mot en timme. Idén föddes efter utspel från lågprisbolag om att skaffa ståplatser på planet.

Flygstol-Zodiac1Foto: Zodiac Aerospace

Det många klagar över när man flyger är att det är trångt i en rad där man sitter tre eller fler. Zodiac Aerospace har valt att ta fram en sick-sackvariant på stolarna. Detta ger mer utrymme sidledes samt aldrig bråk om armstöden. Denna konfigurering finns idag i många business-klasser, just för att skapa känslan av mer yta.

Flygstol+RecaroFoto: Recaro

Tv-skärmar spås försvinna, vilket gör stolen lättare och även kan göras tunnare för att ersättas med plats för egna läs och surfplattor.

Flygstolar-PaperclipFoto: Paperclip

Paperclip kikar på nya sätt att umgås, med sittytor vid vare plats för att bland annat skapa luftigare kabiner.

JacobFlex2Foto: JacobFlex

Mest spektakulära förslagen är denna från JacobFlex. Här vill man bygga mer på höjden för att skapa bättre komfort och flera platser. En del stolar kan göras om till sovplatser. Tanken är först och främst att plan av modellerna Boeing 747 och Airbus 380, som har extra högt i tak, skall kunna använda sig av detta.

JacobBusiness2Foto: JacobFlex

Här är ett förslag för en businesskabin där man varannan sitter “en våning upp”. Detta ger både en stol och en säng på samma plats. Trappa krävs för att man skall ta sug upp till “våning 2”. Detta är ännu bara tankar och idéer. Inga av förslagen är ännu godkända av någon myndighet eller förankrats hos flygplanstillverkarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.