Inspiration,  Karibien,  Restips

Från Isla Mujeres till Playa del Carmen

Emma är näst på tur att gästblogga på Resesidan.se och nu får vi vara med på en tur till Mexiko. Följ med på en resa från Isla Mujeres till Playa del Carmen.

Isla Mujeres
Vi börjar vår resa genom Mexiko på Kvinnornas ö , Isla Mujeres. Den första känslan som kryper fram i mina tankar är Pippi på Söderhavet. Det karibiska vattnet är ljummet och helt kristallklart och fregattfåglarna kretsar över de rostiga gamla båtarna. De flesta kommer hit för en dagsutflykt från Cancún och när dagens sista färja har lämnat ön råder lugnet. På Isla Mujeres används inga bilar utan befolkningen använder sig av golfbilar. Vi hyrde en liten vit golfbil och tog oss runt ön på bara en timme.

Isla Mujeres, Kvinnornas ö

Resesidan.se Gästbloggare
På sköldpaddsfarmen fick vi bekanta oss med en rad olika djur , allt från stora havssköldpaddor till en två dagar gammal sköldpaddsbebis. Isla Mujeres är verkligen lugnets ö och resten av dagarna fortsatte vi att ta det lugnt, strosade runt bland de pastellfärgade husen, stillade vår törst med en Corona eller en färsk läskande kokosnöt vid Playa Norte och avnjöt en färsk guacamole med hemgjorda majschips och beundrade solnedgången på stranden innan vi skulle möta John blund.

Efter fyra dagar av vila kände vi att vi fick höja pulsen en aning och bege oss till Playa del Carmen. Vi blev minst sagt förälskade direkt i detta livliga ställe på Yúcantanhalvön. Här finns allt man behöver och mer därtill. Direkt när man kommer till Playa del Carmen känner man sig hemma, att man kan prata en del spanska och älskar att dansa salsa är nog en stor faktor som spelar in.

5 Avenida heter den stora gatan som går genom hela Playa del Carmen. Där finns många stora kedjor som Zara, Forever 21, Victoria Secret, Starbucks, KFC och många fler. En typisk dag för oss i Playa del Carmen såg ut som såhär.

Utdrag ur min dagbok som jag skrev varje dag under resande fot
“Hola !

Idag vaknade vi kl nio klarvakna, skönt! Vi slängde på oss bikini, sarong, solglasögon &och håret fick åka upp i en hög slarvig knut. Vi gick till vårt favorit frukost ställe som heter 100%, där tog en vi en stor färsk pressad apelsin juice och två knapriga toast och frukt tallrik. Så fräscha, goda frukostar här ! Tänk om man alltid kunde ha det såhär hemma? !

Vi gick sedan till stranden någon timme och solade och njöt av det azul blåa vattnet. Mycket folk vid stranden och jätte stora vågor idag! Perfekt lagom varmt både i luften och vattnet. Sanden blir heller aldrig varm här i Mexico för den är gjord av kristaller, så man slipper bränna sönder sina fotsulor!
Resesidan.se Gästbloggare
Vi blev lite rastlösa idag vid stranden så vi gick gör att upptäckta lite ovanför 5 Avienda. Det är så stort här och finns så mycket att titta på. Idag åt vi på ett charmigt mexikanskt hak med plaststolar. Går man bara några kvarter upp hittar man fantastisk hemlagad mexikansk mat till ett oroligt pris! Quesadillas med guacamole och en varsin Corona ca 25 sek!

Efter maten shoppade vi lite sen gick vi hemåt för att göra vid oss för kvällen. Var först ute på en mysig bar på stranden och drack en varsin mojito och tequila såklart , för det får man nästan överallt här, även på på morgnarna. Haha ! Vi träffade ett gäng tjejer och killar från Italien som vi hängde med resten av kvällen. Vi dansade salsa tills klockan slog halv sex på morgonen. Vi traskade hem med onda fötter ner längst 5 Avenida , på vägen köpte vi pizza slice & en iskall vatten. Nu dags att sova ! “

Lisa gästbloggade på Reseseidan. Vill du med bli en gästbloggare? Hör av dig till oss på [email protected]