Fantastiska Tropea i Italien 3
Inspiration,  Europa,  Kultur och Historia,  Sol & Bad

Fantastiska Tropea i Italien

Vackra Tropea i södra Italien är en söt stad med en gammal ringmur runt stadskärnan. Staden ligger majestätiskt med en vidunderlig utsikt.
tropea2

Tropea ligger vacker, höjt på en klippa med branta stup ned mot havet. Själva staden är liten och omgärdad av en gammal ringmur. Turistorten Tropea är inte så mycket större den heller, ett litet hotellområde ligger strax sydost om staden. Det är även här som en av de större stränderna ligger. Havet är fantastiskt vacker och rent och det är sällan det är badförbud på grund av starka vindar och vågor. tropea

På den långa stranden finns möjlighet att hyra solstolar och parasoller, vilket vi kan rekommendera, det blir ganska så hett i sanden. Stränderna är rena och välskötta och det finns serveringar och toaletter. Vi har nog aldrig sett en strand som inte har detta i landet. Restaurangerna på stranden håller ovanligt bra standard.

Tropea är mer än bara nduja

Tropea är en ganska så välbesökt liten ort under sommaren och främst då av italienare själva. Kvällstid så myllrar det av turister i den lilla byn. Här samsas små butiker tillsammans med restauranger, barer, nattklubbar och glasskiosker. Det är värt att promenera bort sig här inne och hitta fram till en restaurang som inte ligger mitt på stora stråket eller där mängden av turister går.  I Calabrien gör man en egen typ av pasta, ser ut som små skruvade rör, cirka 7 cm långa. Området producerar även mycket rödlök och chili och man gör en starka chilipasta som heter n’duja.

Tropea-Piazza_Ercole46Gata inne i Tropea

Italienskt fast starkt

Maten är underbar! Jag tror inte vi var på en enda restaurang som vi blev besvikna över det som serverades. Pastarätterna i all sin enkelhet, fullpackade med smaker eller de färska skaldjuren till stekar. Allt var gott. Vi letade oss fram till gator vi tyckte kändes ödsliga och där hittade vi många små “hål i väggen” som serverade fantastisk mat.

Tropea-Piazza_Ercole1406Torg med restauranger

Det härliga med Tropea är att man kommer nära vardagslivet i staden. Även om man bor i det lilla hotellområdet. Tätt inpå knuten finns bageri, slaktare och vanlig supermarket. Att gå iväg på morgonen och handla färskt frukostbröd och frukt är en skön känsla. Det blir inte sämre av att man kan sitta på sin terrass eller balkong i den varma morgonen och njuta utsikten över havet eller Tropeas brokiga takåsar. Sedan är det lata dagar på stranden som gäller. Medelhavet är varmt och skönt, kristallklart och havet bjuder på små dyningar.

Man kan dock ha lite otur med att det är rött flagg på stranden på grund av höga vågor och kraftiga vindar. Under vår vistelse hade vi två dagar som startade med rött flagg men framåt lunchtid växlade om till orange och grönt. Badvakter finns på de större stränderna. Vill man inte stanna just i Tropea och har tillgång till bil kan man lätt åka till en annan badvik i närheten, och det finns gott om dem.

tropea21Stranden precis vid bykanten

Nära till allt, oavsett vart man är

Nedanför byn finns en strand, den är välbesökt av turister, men orkar man promenera tio minuter österut så hittar man längsta stranden i Tropea. Här finns även serveringar. Vi tog även massage på stranden vid ett par tillfällen, vilket var förvånansvärt bra och prisvärt. Under vårt besök i juli var det riktigt varmt båda på dagarna och kvällarna. Serveringarna på stränderna fylldes snabbt på med turister som sökte både skugga och kalla drycker.  Jag vill påstå att det är relativt billigt att turista nere i Tropea jämfört med många andra platser i Italien, exempelvis Rimini, Rom eller Venedig.

En dag hyrde vi bil och körde över till södra sidan av Italien, genom ett gediget bergsmassiv, vi korsade över “vristen” på stöveln. Det tog oss en hel dag att genomföra denna resa. Vägarna är smala och väldigt slingriga, så det är inte något att rekommendera för den som blir lätt åksjuk. Det är långt mellan byar och ser man restauranger, bensinstationer med mera skall man passa på att stanna där, det tar tid att komma fram till nästa. Väl framme på södra sidan så förvånades vi av alla de små byar som låg likt ett pärlband längsmed havet och att samtliga riktade in sig på inhemsk turistnäring. Med solnedgången med oss körde vi tillbaka norrut och möttes av vyer över vulkanen Stromboli innan sista etappen på motorväg tog oss upp till Tropea igen.