Drömmen om Röda Havet
Europa

Jag har alltid längtat att resa bort så fort den mörka årstiden kommer. Framför allt i november och sen i januari och februari. Drömmen om Röda Havet finns alltid där.

Drömmen om Röda Havet har jag haft sedan mitt första besök 1995. Jag glömmer aldrig min första snorkling i Röda Havet. Vattnet var varmt och skönt, kristallklart och det kryllade av fiskar att kika på. Det var första gången jag var i Hurghada, tidigare hade jag bara varit i Kairo och sett på allt fantastiskt den staden har att erbjuda.

Drömmen om Röda Havet

En dag bestämde vi oss för att göra lite mer än bara bada och snorkla runt hotellet. Det fantastiska vattnet som Röda Havet har kräver ju lite mer upptäckter än att bara ses från en solstol, även om det är ursnyggt det med. Men så hittade vi att man kunde göra en heldagstur och simma med delfiner. Eller inte simma med dem, utan bredvid, för dessa är vilda delfiner och inte tränade att vara med turister som försöker snorkla.

Drömmen om Röda Havet i havet

Så en tidig morgon var vi redo och på plats i marinan i El Gouna. Framför oss låg en lagom stor båt och vi kanske var 20-25 personer som skulle med på turen. Avresa var vid 08:00 så vi hann äta frukost på hotellet innan. Ombord skulle vi få lite lätt lunch och dricka.

Det är en speciell känsla när man är i Egypten och runt Röda Havet, ljuset som blir när solen går upp på morgonen är något speciellt. Det är svårt att förklara för det behöver man uppleva på plats. Jag minns samma sak från det att vi åkte tidigt på morgonen mot Luxor och Konungarnas dal och solen kom fram när vi var mitt i öknen, det ljuset var något speciellt. Jag kan förstå att de gamla Egyptierna kanske såg detta som ett gudomligt tecken.

bada med delfiner i Egyten

Efter cirka 1,5 timmer har vi kommit fram till vår plats där vi skall få snorkla, upptäcka den undre världen och att komma nära delfinerna. Vi hade hittat fram till ett rev som man döpt till Hästskorevet då formen på revet var som en hästsko. Här skulle vi i samlad trupp simma och snorkla tillsammans med vår färdledare. Om man inte kunde eller ville simma med fick man bara röra sig runt båten.

Men vi hoppade i och började snorkla längs med ena sidan av revet. Det är otroligt vackert, tyst och energigivande. Alla dessa färger som slår emot, både från korallerna och fiskarna. Om jag kunnat hade jag snorklat med ett stort leende på läpparna.

Så dyker delfinerna upp

Vi hade knappt kommit in i revet innan vår guide börjar vifta med armar och pekar bort ut mot öppningen i revet. Långt där borta skymtar man något som simmar snabbt mot oss, kanske 10-12 stycken silvriga saker som bara blir större och större ju närmre de kommer. Helt plötsligt simmar ett stim av delfiner, upp mot 2,5 meter långa mot oss för att sedan snabbt vika undan innan de kommit fram.

Drömmen om Röda Havet hade återigen gått i uppfyllelse. Jag tycker nog att det i början var rätt läskigt. Här var man ute med vilda delfiner som var nog lika nyfikna på oss som vi var på dem.

Simma med delfiner i Hurghada

Lika snabbt som de kom och försvann var de tillbaka igen. Nu kanske på bara 5 meters avstånd. Det var nästan så man kände av att de tittade på oss och undrade vad vi gjorde där, i deras hem. Snabbt igen försvann dem. Vi fortsatte vår snorkling och nu blev det korallrevet både större och gick djupare ned. Stim av fisk väntade snällt på oss och var nästan intill orädda när man kom nära för att undersöka lite extra. Vilken magisk känsla!

Vi hade blivit tillsagda att vi inte skulle simma igenom hela revet, det skulle ta lite för lång tid så ungefär halvvägs är det dags att vända tillbaka. Återigen möts vi av några delfiner som svischade förbi, vände och kom tillbaka. Helt fantastiskt i alla fall.

God lunch och kall öl på vägen hem

Vilken upplevelse de var, alla på båten var lyriska över att vara med om detta. Det var ju extra kul då vi visste att delfinerna lever i det fria och att man aldrig är garanterad att få komma nära. Kanske vi hade tur just denna dag eller så är de väluppfostrade delfiner som leker med sina besökare. På vägen tillbaka serverades lunch med valfria drycker. God kyckling med ris och sallader och bröd med humus och andra goda röror.

Det var varmt och skönt ombord och inte så fullt gassande som det ibland kan vara framåt eftermiddagen. Framme i hamn igen väntade en minibuss på att ta oss tillbaka till hotellet. På vägen dit mötte vi en lokalbo med kameler, mäktiga djur de där och att rida kamel för en liten stund är rätt så kul det med.