Järva Park Hotel öppnade mitt i pandemin, läs här hur det är att driva hotell mitt i pandemin. Vad gör man när en bransch är hårt drabbad?
Det var i november 2021 som Järva Park Hotel öppnade sina dörrar. Där hotellet idag ligger, på Vallgatan i Järva Krog, fanns det redan ett hotell, som stängdes då pandemin slog till i mars 2020.
Så där stod ett hotell, helt tomt, inga gäster, inga konferenser. Byggnaden lämnades i det skick det var, med all inredning kvar, ett helt fungerande kök och restaurang. Helt tomt, tyst och öde. Under sensommaren 2020 påbörjades ett arbete om att öppna hotellet igen. Platsen, Järva Krog, Solna har under lång tid varit ett välbesökt område. I närheten finns många statliga verk, företag, banker och småföretag. Solna stad bygger ut, NCC som ligger vägg i vägg med hotellet planerar att bygga om i stort sett hela området runt Järva Krog.
Miia Lee, Director of Sales and Marketing berättar: ”Vi såg fina möjligheter att fortsätta driva hotellet under nytt namn och regi, hotellet hade en bra grundstomme. Det första vi gjorde var att analysera vad som fanns i området och hur vi skulle kunna sticka ut lite från övriga hotell.” Mary Öhman, Hotellchef, fortsätter: ”Det finns några hotell här, alla nästan lika stora i antalet rum, mellan 180-230 rum. Frågan var vad kan vi göra för att inte bara bli ett i mängden?”
Kvällsmat och frukost ingår
Svaret på frågan kom en dag när hotellets ledningsgrupp hade planeringsdag. Mary: ”Då kom vi på det att våra gäster oftast kommer till oss för att bo två eller tre nätter, det finns inte så stort utbud av mat och krogar runt Ulriksdal, som hotellet ligger i. Varför inte inkludera kvällsmat och frukost?” Det var en idé som alla gillade och man satte igång med arbetet att sätta ihop det nya konceptet på Järva Park Hotel, som ingår i Klövern Park Hotels.
Det blev bråda dagar, ny logga plockades fram på en vecka och nya fasadskyltar beställdes. På mindre än två månader lyckades man med att bygga upp en hotellorganisation, skaffa ett hotellsystem, anställa personal och hålla utbildningar i både bokningssystem och brandskydd. Samtidigt som man öppnade hotellet 2 november 2020 startades en omfattande renovering av frukost och restaurang.
Mary: ”Den gamla matsalen hade gjort sitt, det behövdes en totalrenovering. Vi hade tidigare jobbat med Lisa Kerstinsdotter på Sober , hon hade tagit fram en ny design på tre rum, som vi sedan gjorde och vi tyckte det var rätt väg att gå. Samarbetet fungerade bra och vi hade redan pratat igenom om vad vi ville ha.” Miia fortsätter: ”För oss var det viktigt att få in både en mysig och varm miljö, som skulle fungera lika bra för affärsresenären som konferens- och gruppgästen. Vi behövde med utöka antalet sittplatser, den tidigare frukosten hade inte plats för så många sittande gäster. Så vi gick från cirka 130 platser till nästan 210 platser”.
Järva Park Hotel öppnade mitt i pandemin
Men hur var det då att öppna mitt i pandemin? Vad var mest annorlunda?
Mary: ”Det fanns ju inga gäster, normalt sett är det fullbokat från måndag till torsdag, nästan i alla fall. Nu gapade det helt tomt. Som tur var kunde Miia snabbt kontraktera företag som jobbade i området och tack var detta började gästerna hitta tillbaka. Nu har vi kontrakterade företag som bor här under en längre tid, både antal nätter de bokar per tillfälle, oftast 4-5 nätter, men även tiden på avtal och kontrakt”
Hotellet är glada över att man har en kombination av så kallad Long Stay och kortare projektboende. Till en början var det ovant för gästerna att det faktiskt ingick kvällsmåltid i priset men nu är det något man ser fram emot och längtar till. De kommer tillbaka till sina rum, byter om och går till ett serverat bord.
Miia fortsätter ”Det som varit annorlunda är att företagen är Eld och lågor, de tycker vi gjort ett bra koncept för deras anställda, men just nu är det inte många som är på resande fot. Vi har även kunnat inkludera garage och parkeringar i avtalen, vilket är extra roligt. Det blir mervärde för både företagen och de anställda.
Nu jobbar vi mycket mot researrangörer som är utomlands, vi har redan avtal med Kina, Japan, Tyskland och USA. Intresset att få resa är stort och hotellets läge , koncept och prisnivå gör att många vill jobba med oss.”
Hotellet jobbar bara med den personalstyrka som just nu behövs, man jobbar över avdelningsgränserna för att spara så mycket man kan. Exempelvis så serverar kocken kvällsmaten, receptionen tar hand om öl- och vinservering. Det är något som personalen tycker är roligt, man får möta gästerna på ett nytt sätt och det blir mer familjärt och hemtrevligt.
Mary berättar att man nu med har extra fokus på städning och rengöring. Nytt städkoncept är på plats för att säkerställa att både gäster och personal är friska och får säkert städade rum. Gästerna sprids ut både bland hotellrummen men även i restaurang och frukost, för att kunna hålla säkra avstånd. Man har även satt ett nytt konferensprogram på plats, med säkra möbleringar, städning, vädring och att kafferaster görs på rätt sätt.
Mary: ”Det enda vi nu väntar på är att våra älskade gäster skall komma tillbaka till oss, vi saknar dem så otroligt mycket och det skall bli så kul att få visa upp allt det nya som hotellet har genomgått så här långt.”
Prenumererar du på Nyhetsbrevet?
Anmäl dig idag till restips, nyheter och mycket mer.