Utsikt på Silja Line - Resesidan
Inspiration,  Kryssningar,  Restips

Kryssning till Visby med Silja Line del 2

Efter några timmars sömn så dockade båten i Visby hamn, längsmed piren längst bort. Bredvid oss fanns ett annat skepp från TUI med tyska gäster ombord. Så var vi så äntligen framme på vår kryssning till Visby med Silja Line.

På kyryssning till Visby förra gången  så tog vi en morgontur för att få se lite av ön och Visby, då åkte vi bland annat till Krysmyntagården och tittade på deras odlingar av olika kryddväxter. Den turen avslutades med en stadsvandring genom Visby.

Nu hade vi bokat en tur igen, men denna gången var det Lummelundagrottorna som var höjdpunkten. Gotland är ju bra på det sättet att man inte behöver åka allt för långt för att komma fram. Innan vi nådde fram till grottorna så åkte vi ned och kikade på ett av många gamla fiskeläger som finns, eller fanns på ön.

Fiskeläger på Gotland, Resesidan

Kryssnig till Visby, ett fiskeläger på Gotland, Resesidan

Kryssning till Visby och mot Lummelundagrottorna

Bara några minuter bort med buss ligger Lummelundagrottorna, vårat nästa stopp. Jag visste inte att det skulle vara rätt kallt där nere, kanske man kunde listat ut, men tips är att ha med en tunnare tröja eller jacka.

Fascinerande att veta att man skall ned i något som är över 400 miljoner år gammalt. Nästan lite hissnande faktiskt. Klicka här för att komma till deras hemsida och se lite foton från grottan. Då belysningen i grottan är väldigt svag är det svårt att få fina foton. Turen var intressant och man kan knappast förstå hur tre unga pojkar hittade grottan och lyckades dessutom att krypa in i trånga passage och mörka vattendränkta rum. Ett besök är det i alla fall väl värt. Här finns även möjlighet att fika och äta mat.

Visby, en mysig stad för promenad

Efter besöket blev det att åka tillbaka till Visby och återigen en liten stadsvandring med historia berättat för oss. Visby är ju en magisk plats och otroligt spännande att höra om dess storhet som nav för handel och sjöfart. När man gör en kryssning till Visby är väl det ett måste, att gå runt och kika i stan.

Visby - Resesidan

När vi avslutat turen nere vid Almedalen var vi lunchsugna. Tyvärr var det många restauranger som inte tog bordsbeställning för lunch men tillslut hittade vi Bakfickan vid torget. Där finns en liten mysig uteservering som även har lite eftermiddagssol. Väntetiden var inte alls lång, under 6 minuter och så fick vi ett bord på uteserveringen.

Ostron lunch Bakfickan Visby, Resesidan

Vi började med lite ostron som var fantastiskt goda. Jättefin vinegrätt kom med och till det blev det ett kallt glas vitt vin. Sedan tog jag in två gånger strömming. Förrättsströmming på knäckebröd var gott men blev en för stor förrätt. En dubbelfirre som var inlagd.

Strömming på knäckebröd, Bakfickan Visby, resesidan

Stekt strömming med potatismos var med supergott och färskt. Rejäla portioner får man på Bakfickan, så man blir verkligen mätt. På Gotland måste man väl avsluta middagen med en saffranspannkaka. Namnet är kanske inte rättvist för det är mer som en ostkaka i form och utseende än en pannkaka. Till detta serveras salmbär, blåhallonsylt och grädde. Smarrigt det med!

Saffranspankaka, Gotland - Resesidan

Från centrum av Visby tar det kanske 25 minuter att gå tillbaka till båten, förbi hamnen med sina enorma yachts. Otroliga båtar i alla fall.

Tillbaka ombord på Silja Symphonie

Efter en varm och intressant dag är vi tillbaka på båten. Vi hade bokat middag till klockan 20:00 så vi hade gott om tid att koppla av. Silja Symphonie har ett spa som man betalar extra för att komma in. Där finns lite pool, bubbelpool och bastu. Det var en sådan fin dag så vi gick ut på soldäck för att njuta av solen och Sail Away från Visby med en Aperol Spritz.

Stor taxfree och bra shopping

Båten är ju uppbyggd så att man har en huvudgata där både shopping, barer och restauranger finns. Den stora taxfree butiken ligger en våning ned från den gatan.

Taxfree  Resesidan

Innan middagen skulle vi i alla fall göra inköp i taxfreebutiken. Lite specialerbjudanden fanns det med och sen handlar man ju i alla fall det “Vanliga”. Nu hade man 50% rabatt på många kända parfymer så det var ett klipp. Vi träffade även grundarna för Härnö Gin och de hade erbjudande på en flaska som vi med handlade.

Ett annat fynd var “pojkvinerna” från Matsu. Tre olika viner med tre olika män på omslagen. Första gången vi drack det vinet var i Altea i Spanien och sedan dess har det varit ett av favoriterna.
Matsu viner -Resesidan

Så vet ni ju vad man stoppar ned i shoppingvagnen i en taxfree butik, citronlakrits, Pingvinlakrits, hudvårdsartiklar, chips, choklad och annat onödigt. Men kul att handla!

Middag i lugn innan kaos

Innan middagen gick vi till baren som ligger mellan Happy Lobster och Grill House och tog en Dry Martini.
Dry Martini - ResesidanDen var välbalanserad och god och det är kul att sitta där och se på alla som skall ut och äta eller shoppa loss. Nästan som att vara på semester utomlands med ett stort folkmyller. Middagen åts sedan i Bon Vivant, en av tre a la carterestauranger. Vi åt fisk och skaldjur genom hela middagen. Allt smakade gott och framför allt var vår servitris suverän, kul, noggrann och uppmärksam.  Överlag måste vi säga att personalen varit väldigt bra.

kryssning till Visby - Resesidan

Efter middagen gick vi till Starlight disco och lyssnade på lite live musik. Att hålla avstånd till varandra var det många som fick svårt med inne i discot, kanske med att man tagit ett par groggar för mycket.  Musiken var med bra och blandade hits spelades. Vår trevliga bartender där vi tog drajjan hade flyttats över till discot så vi handlade en drink av honom med.

Arrogant personal i baren

Det var rätt många som valde att vara där i discot för att prova drinkar och umgås. Ett par köer bildades till varje kassa och för det mesta gick det rätt snabbt. En kille var så arrogant och nästan lite otrevlig, en ung dam som köat ett tag och ville handla behandlades som om hon vore luft, han gick förbi och valde andra hela tiden. När jag kom fram såg jag dock att hon hade nog fått mer än nog och inte skulle serveras mer, därav att hon inte fick uppmärksamheten.

En kryssning till Visby är i alla fall en rätt rolig lite minisemester att göra. Silja och Viking åker dit, man kan även göra tvådagars resor till Ystad, Högakusten och mot Danmark