Rovos Rail - Världens Lyxigaste tåg? 3
Afrika,  Kultur och Historia,  Upplevelser

Rovos Rail – Världens Lyxigaste tåg?

Rovos Rail har tagit sig epitetet Världens lyxigaste tåg. Vi testade att resa med lyxtåget mellan Pretoria och Kapstaden.

Rovos Rail, Drink car
Rovos Rail har någon gång sagt att de är Världens lyxigaste tåg. Vi var naturligtvis intresserade av att testa dem och beslöt att haka på den kortare resan som går mellan Pretoria och Kapstaden, en tvådygnsresa. Alldeles lagom för oss.

KArtaVår resrutt

Avresa var från Pretoria, ifrån det specialbyggda stationshuset för Rovos Rail. När man kommer fram till stationen hälsas man välkommen av deras personal som genast tar hand om bagaget och ombesörjer att det lastas ombord och in i rätt kupé, deluxerum eller svit. Vi hade bokat ett deluxerum för denna resan. När incheckningsprocessen är överstökad så får man komma in i loungen och där serveras förfriskningar som, finger sandwich, champagne, bakverk, kaffe och te och andra kylda drycker.

Avreselounge

Alla gäster samlas i loungen innan avresa och kl 15:00 är det dags för ombordstigning på tåget. Kall rosa champagne smakade gott med de spröda snittarna och bakverken. Det var en brokig blandning av gäster på vår resa. Vi trodde vi skulle vara de enda skandinaverna men träffade på andra svenskar och ett norskt par.  Strax innan avresa så kom Mr Rovos och samlade alla för en kort presentation av tåget, resrutten och de föreskrifter som gällde för vår resa. All mat och dryck ingår i paketet man köper, och det gäller allt man vill äta och dricka, även från barerna på tåget.  Denna tvådagars resa kostar ca 14.500:- i ett deluxerum. Väljer man en resa i en standardkupé så räkna med att det kostar ca 9500:-

Rovos Rail sofistikerat och avkopplande

Efter att Mr Rovos gått igenom vår resrutt var det dags att kliva ombord. Då ropas gästernas namn upp och varifrån man kommer och man ledsagas av den hyttvärdinna som kommer ta hand om oss under resans gång. Sviterna börjar ombordstigningen först, följt av deluxerum och sedan standardrummen. Väl ombord så serveras Afternoon Tea i en av drinkvagnarna och resan startar. Tåget kör långsamt iväg genom Pretorias gator där lokalbefolkningen är på väg hem från sina arbeten, pendeltågen är överfyllda med resenärer där några till och med hänger på utsidan av tågen för att få plats. Kontrasten till vårat tåg är påtaglig.

Matvagn

Man håller hårt i de gamla traditionerna ombord på tåget och det är obligatoriskt att klä om till middagen, för herrarnas del är det minimum att ha kavaj och slips, damerna får gärna komma i aftonklänning. De flesta väljer att gå till drinkvagnen innan middagen för en cocktail. Här träffar man sina medpassagerare och man får möjlighet att lära känna varandra. När det är dags att bege sig till matvagnarna så går en av besättningsmännen genom tåget med sin gong-gong och annonserar att middagen serveras. Servicen är oklanderlig och maten utsökt, det är nästan så man har svårt att förstå att de små köken som finns ombord kan leverera denna goda mat som inte bara smakar bra utan även är vackert presenterad. Menyn är genomtänkt och det finns alternativ att välja bland. Rovos Rail har även duktiga vinkypare som kan rekommendera viner till det man valt att äta. Fyra rätter senare är man mätt och belåten och vår första kväll ombord är ganska så lugn, de flesta går tillbaka till sina kupéer för en god natts sömn och invänta morgondagens besök i Kimberly.

Deluxe rumDeluxe rum på Rovos Rail

Rummen är generellt inte så stora, men man får ju inte glömma vi är ombord på ett tåg. De är inredda i originalskick så som de en gång såg ut. Finurliga lösningar gör att allt som man behöver finns i kupén. Ett litet Välkomstkitt bestående av dagliga program och deltagarförteckning på vilka gäster som är ombord samt ett litet Comfort Kitt med diverse tvålar, schampoon, bodylotions och annat man kan tänkas behöva i sin kupé. Minibar finns, den är välkyld och här är det bara att plocka det man vill dricka, flera gånger om dagen kommer man och fyller på och ser till det är snyggt i kupén. Det ligger två små platspinnar inne på skrivbordet, en är röd och den andra grön. Dessa hänger man utanför sin dörr och vill man inte bli störd så hänger man ut den röda. Under minibaren döljer sig en tekokare, teer och tillbehör och när man bäddar inför kvällen tas detta fram och placeras på skrivbordet om man vill avsluta kvällen med varm dryck. Luftkonditionering, dusch och toalett är standard i alla kupéer, sviterna har även badkar. Då tåget endast kör i 60 km/hrs så är det en lugn och behaglig resa.

Tidigt nästa dag är vi framme i Kimberly och dagens utflykt går till den stora diamantgruvan, The Big Hole. Några minuters bussresa och vi är framme vid en av världens största producenter av diamanter.  Gruvan är inte aktiv längre men det är imponerande att se hur man en gång gjorde för att komma åt de värdefulla stenarna. Dagbrottet vi kan se är mer än 11 fotbollsplaner stort och nu mer är grottan vattenfyllt ca 40 meter djup. Som djupast var man nere på 800 meter. Det speciella med denna diamantgruva är att stenen som diamanterna finns i är porös och trillar isär när den kommer ut i dagsljus och luft. På något sätt torkar stenen och blir till pulver och det är bara att ta ut diamanterna. Stensorten kallas för Kimberly-sten.

När vi kom tillbaka till tåget möttes vi av den ständigt leende och uppmärksamma personalen som bjöd på ett glas champagne och kalla handdukar att svalka sig med. Sedan serverade lunch ombord och tåget fortsatte sin resa mot Kapstaden.
Rovos Rökrutan lägst bak i tåget

Det är behagligt ombord, många träffas i drinkvagnarna och samspråkar, längst bak i tåget finns även en del för de som vill röka. Man sitter helt sonika utomhus på ett par bänkar och njuter av naturen man åker förbi. Många tror nog att man skall passera genom områden med massa spännande djur, som att resa på safari, men kom ihåg att detta är inte en resa genom en park. Vad jag kan minnas så såg vi inga av afrikas djur på tågresan. De hade vi fått uppleva på Madikwe Safari Lodge ett par dagar innan. Resan till Kapstaden är ganska odramatiskt, det är för det mesta platt och en del jordbruksområden passeras.
Tidigt näst dag stannade tåget mitt ute i ingenstans, här bjöds nu tillfälle för de som ville att ta sig en 6 kilometer lång promenad till den lilla staden Matijesfontein. En promenad som lovats vara en av de vackrare man kan göra i landskapet, tyvärr så höll det inte upp till det som lovats då det var en promenad längs med järnvägsspåret, i ett kargt landskap, på en grusväg. Jag hade nog hellre suttit kvar ombord på tåget och ätit en lång och god frukost. I den lilla staden som kommit till då diamant och guldsökare fanns i trakterna, kan man idag besöka den gamla saloonen och muséet som har en del kuriosa, så mycket annat var det inte att göra här.

Gong-gongen ljöd och det blev middag igen. Eftersom detta var vår resas sista kväll så var det lite mer gala. Alla herrar fick en röd ros att sätta på kavajslaget, borden extra vackert dukade och en festmåltid serverades. Denna kväll fick vi även möta samtliga som arbetade ombord på resan, vilket var ett trevligt inslag. Fler gäster var uppe sent denna kväll och barvagnarna hade mycket att göra. När vi sent återvände till vår kupé hade man bäddat med rosenblad och ställt in en flaska champagne och glas på sängen.

KåkstadKåkstad utanför Kapstaden

Sista dagen rullade vi sakta fram för att komma in i tid till Kapstaden, förvånad blev jag över de stora områdena med kåkstäder som fanns längs med järnvägen. Här fick man plötsligt se ett Sydafrika som vi under resans gång inte sett. Många järnvägsspår leder in mot Kapstaden och en hel del tåg i rörelse, både godståg som passagerartåg. Intressant att få uppleva detta  på nära håll, fastän man inte var inne i själva kåkstaden. Väl framme i Kapstaden så togs våra väskor om hand och vi fick lämna tåget när vi själva önskade. Personalen stod uppradade och tackade för resan och sa adjö, de skulle själva vända tåget i Kapstaden för att starta den 21 dagar långa resan mot Dar-el-Salam.

Rovos Rail är en upplevelse i sig, för vår del var det lagom med två nätter och tre dagar, vi tror att vi annars skulle tycka det skulle bli lite långtråkigt. Maten och servicen var långt över vår förväntan och konceptet att resa med tåg är faktiskt ganska så trevlilgt. Vi ser fram emot att få prova en ny sträcka vid ett annat tillfälle och eventuellt då med Rovos Rail igen.

För er som vill läsa mer om Rovos Rail så kan ni kika mer på deras hemsida: Rovos Rail

KapstadenKapstaden

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.