stranden
Afrika,  Asien,  Hotell,  Upplevelser

VI har testat: FIVE Palm Jumeirah Hotel i Dubai

FIVE Palm Jumeirah Hotel i Dubai är kanske ett av de hetaste hotellen just nu. Här flockas nutidens “wanna bees”, här bor man för att se och synas. Runt poolen ser man mest personer som filmar, spelar in till Youtube och sina sociala medier. Det är ett spännande skådespel.

Vart åker man idag om man vill vara med ibland det hippa som händer, att se kända personer, att själva kunna visa upp sig? För många år sedan åkte man till franska Rivieran, kanske till Monte Carlo, Cannes? Sedan var det ju alltid inne att kunna åka till New York, Los Angeles och Miami. Miami har ju varit en Hot Spot under många år och det är ännu ett populärt ställe att åka till för att få lite Glamour, Glitter och Glans.

Under de senaste åren finns en ny plats som konkurrerar om att vara den exklusivaste, mest partyfyllda, mest besökt av kändisar och influencers, nämligen Dubai. Här finns ingen hejd på vad man kan bygga eller brist på pengar. Det känns som att vilka projekt som helst får kosta hur mycket som helst. Resesidan tänkte att det här vill vi uppleva på nära håll så det blev en resa till Dubai och ett besök på FIVE Palm Jumeirah Hotel.

Utresan gick från Arlanda till Zurich och sedan till Dubai. Vi flög med Swiss i deras business class.

Swiss Business Class - Resesidan.se

Resan gick fint och cirka 7 timmar senare landar vi i Dubai. Inför resan var vi tvugna att ha gjort PCR-test med ett resebevis. I Dubai var det vanlig passkontroll plus kontroll av våra PCR-test och sedan fick vi komma in. Det gick relativt snabbt att komma in men det var inte heller lika många gäster där som det brukar kanske vara under normalare tider.

Det blev sedan en taxi mot FIVE Palm Jumeirah Hotel, som ligger just på The Palm, precis i början när man åker ut på denna konstgjorda halvö. Det tog knappa 30 minuter så var vi framme. Väl på hotellet var klockan runt 22.00 och det var fullt med folk i lobbyn.

Snabb incheck och vi fick ett rum på våning 14 med utsikt över både pool och hav. Inte helt fel. Dock såg vi inte så mycket av det för det var så mörkt när vi väl kom in på rummet den första kvällen.

VI har testat: FIVE Palm Jumeirah Hotel i Dubai 4
Efter en dusch och ombyte till svalare kläder, det var trots allt 34 grader på kvällen, bestämde vi oss för att ta lite att äta och dricka nere vid stranden där hotellet har en servering. Vi hade fått en variant på All Inclusive på FIVE Palm Jumeirah Hotel och ett så kallat “åkband” runt armen.

Det hela började lite trist, vi fick plats att sitta men ingen kom fram och tog beställning, när de väl kom fram var det ingen som helt visste vad som ingick i vårt paket. Det kom olika bud och det var dryck vi nekades att få. Men till slut kom en kille som visade oss en QR-kod till en meny och där stod det precis om allt vi kunde äta och dricka i vårt All Inclusivepaket.

Tyvärr skulle den här upplevelsen följa med oss under hela vistelsen. Det fanns inte helt någon som visste vad vi kunde beställa att äta eller dricka och det drog naturligtvis ned på upplevelsen något.

FIVE Palm Jumeirah Hotel - Resesidan.se
Nästa dag var det solsken och varmt (som vi hade hoppats på) och det här var utsikten som vi hade från vårt rum. Poolen nedan är mer som en långgrund plaskpool där man hänger, ligger, står på knäna i än att man kanske simmar och badar i den. Men vi lärde oss senare att de som var där i poolen ändå bara skulle visa upp sig, så då passade det fint att bara stå stilla och vara snygg.

Frukosten på hotellet var toppenfint! Mysig frukostsal, lite mörkt och murrigt och det fanns många olika stationer där man kunde hämta mat. Under coronatiden så serveras all mat av personalen och man bara pekar på det som man önskar. Först är det kanske svårt att hitta runt i matsalen, det finns många ställen att gå till där maten serveras men när man väl hittar så är det en väldigt fin frukost.

För min del så räcker det med färskpressad apelsinjuice av söta apelsiner så är man lycklig. Och gott kaffe är klart.

Få pooler på FIVE Palm Jumeirah Hotel

OM man inte vill vara i huvudpoolen med alla andra som fotar och filmar finns det några alternativ. Det finns en lugnare liten barnpool, där kan man sola och bada om det är okej att höra barn som både leker, skrattar och gråter. Området är lugnt och stilla, som en liten oas i det stora hela.

Strax intill huvudpoolen finns två små hus med solstolar på taket. Dit kan man med fly det värsta trycket men man skall då bada nere i den stora poolen. På stranden finns även där en pool, den är inglasad och inte heller så djup, kanske till midjan. Ännu en pool dit man kan gå för att spana in folk och bli spanad på.

Inte bara att det är fullt av folk runt poolen, de tar även emot gäster utifrån som köper dag pass för att komma in. Då kan man välja att köpa in sig vid poolen eller till stranden. Är man någon att räkna med så stannar man vid poolen.

Influencers, magrutor, läppar och bröst plus en flaska vodka för 15.000:-

Pool FIVE Palm Jumeirah Hotel - Resesidan.se

Dagens social media gör det ju lätt att vara med där det händer. Ett par bilder, tagga rätt personer, checka in på rätt ställen och folk får upp ögonen för hen. Så var ju fallet även här. Det stod ryska Youtuber och filmade sig i poolen med senaste baddräkter och solglasögon, en annan visade stolt upp sina nya läppar och bröst i en klädsel som kanske var mer för syns skull. 20 cm höga klackar, guld naturligtvis och en liten bikini med en dyr tunn klänning ovanpå.

Läpparaden pågick hela dagen och man ser att det är en stor trend bland de som vill vara med i gemet. En läppar kanske lite osmakligt stora, på gränsen till groteska. Läppar, bröst och hår. Just den ordningen verkade vara det viktigaste.

Killarna var kanske lite mer blygsamma, men hade man rätt mage och muskler så stod man gärna mitt i poolen, med en ny fet klocka på armen och snygga svarta glasögon. Killarna var lite mer festsugna och hotellet kan tillfredsställa allas behov. Vad sägs om en tre liters flaska med Grey Goose vodka för 15.000:-? Till den fick man glas, is och lite blandvatten. Många hällde allt ned i en glasbehållare som var fylld med någon dricka med lime och mynta och in den kastades den ner ett par sugrör

Musiken pumpar hela dagen och det är en feststämning som sprider sig över allt på hotellet. Att hålla sociala avstånd var ett krav. Att bära mask när man gick ute var ett krav. I poolen behövdes ingen mask men två snygga värdinnor var anställda för att se till att man inte var för nära varandra i poolen, ett jobb som inte alls någon lyckades med. Lite för mycket folk i en för liten pool helt enkelt.

Stranden har allt man kan tänka sig

Stranden i Dubai, FIVE Palm Jumeirah Hotel
Nere på stranden finns härliga solstolar och parasoller. Som gäst är det gratis att lägga sig här, man måste bara anmäla att man bor på hotellet och sedan ta första bästa plats. De som köper in sig betalar cirka 500:- per person för en dag och då får man även äta och dricka för den summan. Det är många servitörer som jobbar på stranden men tyvärr hjälper inte det så mycket om man vill beställa något.

De är inte helt organiserade, det känns som man springer runt på lite olika platser och det missas många gånger med beställningar. I baren på stranden där de hämtar sina beställningar jobbar en ensam bartender vilket gör att väntetiden kan bli rätt lång. VI lärde oss att beställa två saker av allt och få med mycket is för att hålla det kallt.

Vill man så kan man göra en mängd olika vattensporter mot betalning. Vattnet är i alla fall superskönt, varmt och lugnt. Man njuter verkligen av att simma runt och få liten svalka. Kontrasten mote poolen är stor, känns som man är på en helt annan plats. Lugnt, snyggt och lite mer avkopplande.

Strand och hotell i bakgrunden, Dubai - Resesdian.se

Hotellet har 470 rum och på taket på själva “bågen” är en nattklubb. Det är en stor härlig terrass och det kostar extra att besöka terrassen.  Alla rum är superfint inredda, generösa i storlek och har rymliga badrum. Minibar, strykjärn, bräda, kaffekokare, tofflor och morgonrockar. Det mesta finns i alla rum. Många har balkong och en vacker utsikt.

Vårt rum hade inte någon balkong men väl en fantastisk utsikt över pool och strand.

5 stjärnigt hotell som inte helt levererar

Hotellet är ju klar stolta över att vara ett 5 stjärnigt hotell men det finns en del grundläggande saker man missar som ett hotell i den kalibern inte får missa. Betalar man från 3000:- per natt under vinterhalvåret upp till 15000:- förväntar man sig att vissa saker bara skall fungera.

Hotellet utlovar Turn Down Service, det vill säga, man kommer in och bäddar för natten. Drar igen gardiner, viker ner täcken och tänder nattbelysning, lägger fram golvmatta vid sängen och därpå ställs tofflor. Handdukar viks eller byts ut. Trots att de utlovar detta var det inte något som vi fick ta del av alls. Vårt resesällskap fick det första kvällen men ingen annan kväll. Vi fick det inte alls men när vi ringde om handdukar en natt, då det missats påpekade vi avsaknaden av detta.

FIVE Palm Jumeirah Hotel - Resesidan.se

Dagen efter fick vi e-post från chefen över städavdelningen som beklagade detta, ett fint fruktfat kom upp till rummet med. En vacker gest. Men problemet kvarstod. Den tredje dagen kom vi upp till hotellet vid 17:00-tiden för att byta om, då var inte ens grundstädningen gjord och de skulle precis börja med vårt rum när vi dök upp. Vi sa till de fick komma tillbaka om en timme för att städa rummet. Chefen hörde av sig igen och bad om ursäkt att de var sena med städningen.

Man kan tycka att då de har koll på oss nu att de är mer uppmärksamma men icke sa nicke. Det blev ingen Turn down den kvällen heller och då skickade jag ytterligare en e-post och klagade på servicen. Nästa dag var hemresa så erbjudanden vi fick som ett litet plåster på såret hjälpte inte och då ville chefen skicka med oss två av deras fina morgonrockar. Det skulle levereras till rummet som en present. Var de är vet jag inte, de hann i alla fall inte komma innan vi checkade ut.

Det som också retar mig lite är att man hela tiden oroade sig för att jag skulle skriva ett dåligt omdöme på Tripadvisor. Det upprepades i varje konversation vi hade. Lös problemet på plats så blir det inga dåliga betyg heller.

Detta och att servicen i några restauranger och barer var under all kritik.

Restaurants FIVE Palm Jumeirah Hotel - Resesidan.se

God mat, fina miljöer och några stjärnor

På hotellet finns ett par restauranger att välja på. Vår klara favvo blev den kinesiska Maiden Shanghai. På bilden ovan ser ni den läckra miljön som restaurangen ligger i. Man kan äta både utomhus och inomhus och de olika nivåerna gör restaurangen väldigt spännande. Det är även här man hittar hotellets bar, om man inte vill betala in sig till takbaren.

På Maiden Shanghai fick vi den bästa servicen. Personalen var trevlig, omhändertagande och avslappnande. De kom med rekommendationer både på mat och dryck. Här visste man med vad vi kunde få äta och dricka i vårt All Inclusivepaket. Det är otroligt vacker att sitta här kvällstid, utomhus och njuta en god middag. Det är dock väldigt varmt på kvällen och här hade man till och med AC för utomhusbruk.

En annan kväll åt vi på den italienska restaurangen, vi var nästan de ända som var där denna kväll så vi fick bra service. Maten vi kunde välja på var inte så generös och kvaliteten på maten var inte alls i närheten av vad som serverades i Maiden Shanghai.

Lunch åt vi på BLVD, samma restaurang som serverade frukosten och det fanns en stor och generös meny att välja från. Överlag var vi nöjda med maten vi åt till lunch.

Lyx, mer lyx och en hel del glam

lyxbilar vid hotellet

FIVE Palm Jumeirah Hotel var en upplevelse på många sätt. Här har man lyckats att skapa ett hotell som är oerhört populärt, som varit fullbokat i stort sett under pandemin, genom att mest fokusera på sociala medier och influnecers. Genom denna taktik har man lyckats att fylla hotellet med gäster som både bor, äter och festar.

Enligt personal på hotellet har de inte haft så mycket att göra som de har haft nu, under coronatiden, i hotellets korta 5 års period.

Vill vi tillbaka? Det är svårt att säga. Det finns mycket som talar för ett besök men då behöver man träna upp sin personal i service, organisera sig bättre, se till att flödet fungerar bättre. Man får heller inte glömma vart i världen vi befinner oss. Några lokala lagar måste man ta hänsyn till, därav att alkohol blir otroligt dyrt och eftersom ingen lokalbo jobbar kommer all personal från andra länder.

Vem vet kanske vi återkommer till FIVE Palm Jumeirah Hotel i framtiden. Men det finns så många fler spännande platser att besöka i världen.

Har du varit på hotellet? Hur var din upplevelse? Kommentera gärna så vi får ta del av det.